Klimatyzacja w samochodzie to ogromna wygoda znacząco podnosząca komfort jazdy. Warto jednak pamiętać o tym, że aby sprawnie funkcjonowała przez długi czas, wymaga odpowiedniej konserwacji. Kiedy w aucie zaczyna brzydko pachnieć, to znak, że układ klimatyzacyjny wymaga odgrzybiania.

Dlaczego warto dezynfekować klimatyzację ozonem?

Warunki panujące w systemie klimatyzacyjnym pojazdu sprzyjają rozwojowi grzybów, pleśni oraz innych mikroorganizmów. Mechaniczne usuwanie zanieczyszczeń nie daje niestety zadowalających rezultatów, ponieważ nie wszystkie elementy układu da się w ten sposób dokładnie wyczyścić i odkazić. Odgrzybianie klimatyzacji samochodowej można przeprowadzić na kilka sposobów. Jednym z nich jest ozonowanie, którego największą zaletą jest bardzo wysoka skuteczność. Wynika ona z cech, jakimi odznacza się ozon. Posiada on silne właściwości odkażające – jest niemalże 50-krotnie efektywniejszy od chloru, dzięki czemu stanowi doskonałą oręż w walce z grzybami, bakteriami i pleśnią.

  • usuwa, a nie maskuje, przykre zapachy pochodzenia organicznego i nieorganicznego: dymu tytoniowego, stęchlizny, smarów czy zapachy po zabrudzeniach etc.,

  • zabija niebezpieczne dla zdrowia mikroorganizmy – jak do tej pory nie stwierdzono, aby wykazywały się odpornością na działanie ozonu,

  • neutralizuje alergeny obecne w pyłkach roślin,

  • nie powoduje powstawania produktów ubocznych.

Gaz równomiernie rozchodzi się po wnętrzu auta i dociera w każdy, nawet trudno dostępny, zakamarek układu klimatyzacyjnego, niezawodnie usuwając z niego wszelakie niebezpieczne dla zdrowia zanieczyszczenia. Związki chemiczne – także te o nieprzyjemnym zapachu charakterystycznym dla zagrzybionej klimatyzacji – pod wpływem oddziaływania ozonu ulegają utlenieniu. Na korzyść odgrzybiania klimatyzacji ozonem przemawia również bardzo krótki czas trwania tego procesu.

Jak przebiega proces dezynfekcji klimatyzacji ozonem?

Dezynfekcja klimatyzacji ozonem wymaga odpowiedniego przygotowania pojazdu. W pierwszej kolejności trzeba z niego usunąć wszelakie zanieczyszczenia mechaniczne – w tym celu środek samochodu zostaje dokładnie odkurzony. Ozonowanie przeprowadzane jest w zamkniętym pojeździe – poddawany jest temu procesowi zarówno układ klimatyzacji, jak i wnętrze. Wyładowanie koronowe (należy poprzez nie rozumieć wyładowanie elektryczne spowodowane przez jonizację gazu otaczającego przewodnik pojawiające się, kiedy gradient potencjału przekracza określoną progową wartość, ale warunki nie są wystarczające do przebicia lub powstania łuku elektrycznego) doprowadza do rozszczepienia cząsteczek tlenu na dwa odrębne atomy tlenu. Atomy te błyskawicznie łączą się z innymi cząsteczkami tlenu, wskutek czego powstaje cząsteczka ozonu.

Ozon krąży w klimatyzacji i w samochodzie, oddając po jednym atomie tlenu dowolnemu związkowi chemicznemu i utleniając go. To właśnie powoduje unicestwienie rozmaitych mikroorganizmów. Czas trwania ozonowania jest podyktowany takimi przesłankami jak m.in. wielkość pojazdu oraz poziom zanieczyszczenia klimatyzacji. Po 30 minutach można przerwać dezynfekcję i sprawdzić czy rezultat jej zadowalający – do wnętrza auta wystarczy wpuścić świeże powietrze i przekonać się, czy przykre zapachy zniknęły. Po zakończeniu ozonowania niezbędne jest wywietrzenie środka samochodu. Wskazane jest też przetarcie wilgotną szmatką deski rozdzielczej, foteli itp.

Podsumowanie

W niektórych przypadkach ozonowanie należy powtarzać aż do momentu uzyskania pożądanego rezultatu – nie zawsze bowiem jeden zabieg wystarczy, aby pozbyć się niechcianych zapachów. Oczywiście zalecane jest systematyczne wykonywanie ozonowania. Podczas omawianych czynności niezwykle ważne jest kontrolowanie stężenia ozonu w powietrzu – do tego służy detektor ozonu. Unia Europejska dopuszcza stężenie na poziomie 0.1 ppm przez 8 godzin.

Dezynfekcja klimatyzacji samochodowej za pomocą ozonu to szybka, skuteczna i stosunkowo niedroga metoda na pozbycie się grzybów, pleśni, nieprzyjemnych zapachów itp. Poddane działaniu ozonu szkodliwe mikroorganizmy giną, dzięki czemu można podróżować w odświeżonym i odkażonym samochodzie.